Móri Ildikó rovata

Jó színháznak is kell egy jó PLAKÁT

A plakát, mint művészeti forma, és mint reklámhordozó évtizedről évtizedre képes a megújulásra. Hatékonyan alkalmazkodik a kor elvárásaihoz, éppen ezért a színházi műfajban is a figyelemfelkeltés egyik kedvelt és hatékony eszköze.
A plakát tulajdonképpen a legelső eleme egy produkció létrejöttének, mert a néző sokszor már hónapokkal a bemutató előtt találkozik vele. Több feladata van: azon túl, hogy beharangoz egy előadást, önálló művészi értékkel, gondolattal bír.
Kell, hogy a plakát titkot rejtsen, aminek a megfejtése a nézőre, befogadóra vár. És ha a néző találkozik a mögöttes tartalommal, sokkal inkább bevésődik a fejébe a plakát.
A legfőbb feladata mégis az, hogy megragadja az emberek tekintetét, de ezzel párhuzamosan a megfelelő információkat is el kell juttatni az emberekhez, hogy tettekre szánják el magukat, és nézők legyenek.
A vizuális ingerek versenyében néhány éve a színházak is felvették a kesztyűt, egyre karakteresebb arculattal és modernebb plakátokkal mérkőznek a nézők figyelméért, és egyre hatékonyabban és kreatívabban használják a kommunikációs eszközöket. Ezt felismerve a Magyar Teátrumi Társaság Színházat vegyenek! néven 2017-ben színházmarketing díjat alapított, melyre online formában hat kategóriában lehetett pályázni a szinhazbamentem.hu weboldalon.
„Alföldi Róbert mindig taxival járt be a színházba. Az volt az elve, hogy ha nem veszi észre a plakátot, ami mellett elmegy a kocsi, akkor annak a kukában a helye, mert a nézőknek is csak ennyi idejük van arra, hogy felkapják rá a fejüket”.
Nem az a jó plakát, amely elmeséli az előadást, hanem az, amelyet, ha nem is ért első látásra a néző, az előadás után megérti. Ha jó a plakát, akkor az előadás levétele után is tovább él. A színházi plakátoknak különleges helyük van a teátrumok falain: egy-egy előadás, egy-egy évad lenyomatai, rájuk nézve eszünkbe jutnak színészek, fények, párbeszédek.

2021. April 03., 18:44